Дигитален офис
Zoom, Skype, Meets и др.
Мобилен телефон
+359877400807
Административен e-mail
[email protected]

Как се прави SEO оптимизация – Ръководство за начинаещи

Как се прави SEO оптимизация

В това кратко ръководство ще Ви обясним как се прави seo оптимизация без външен специалист. Преди да започнете трябва да знаете, че тази статия няма да Ви помогне да изведете сайта си на първа позиция в търсенето. Същевременно ще Ви помогне да получите по-добри резултати от сайтовете, които нямат никаква оптимиация. Статията е за хора без техническо образование, които нямат програмни умения. Не са включени термини, без кодове и без сложни изрази. Разбира се има много аспекти, които се включват в SEO оптимизацията. Такива са производителност на сайта, оптимизация на кода му, наличност на мобилна версия, външни връзки и други. Няма да говорим за тях, а за нещата, които сами можете да свършите.

Какво включва статията?

Статията проследява няколко основни теми, които ще Ви помогнат да структурирате съдържанието си така, че да се позиционира по-добре в търсачките.

Както виждате това са съвсем базови стъпки, които всеки от Вас може да изпълни. За да имате по-добри резултати ще Ви е нужна професионална SEO оптимизация, която е направена от човек, който разбира от всички аспекти в процеса.

Какво е SEO оптимизация?

SEO оптимизацията (оптимизацията на сайт) е процес, който позволява на търсачките да намират по-лесно съдържание на Вашия сайт. Същевременно тази дейност извежда Вашето съдържание на по-предни позиции в резултатите от търсенето, ако то е релевантно и полезно. Разбира се съдържанието не е единственото нещо, което търсачките гледат. Те гледат фактори като производителност на сайта, външни линкове, трафик и други.

Ако сте попаднали на тази статия, значи имате понятие какво е оптимзиация и просто искате да разберете как се прави seo оптимизация. Затова няма да наблягаме толкова на същността ѝ, колкото на това, което Вие (като начинаещ), може да направите, за да подобрите представянето на сайта Ви.

Едно от най-полезните неща, които можете сами да направите е да структурирате страницата си и да обогатите съдържанието по нея. Само по себе си, съдържанието не е достатъчно за SEO оптимизация, но то е много важно и наличието на такова със сигурност е предимство. Важно е да уточним, че просто съдържание копирано от някъде няма да свърши работа, а вместо това може да навреди. Трябва съдържанието да е написано от Вас и да не се дублира с други сайтове. Така, че подгответе се да напишете няколко абзаца за бизнеса си.

Как може да оптимизирате като начинаещ?

Често хората, които притежават малък бизнес, нямат достатъчно ресурс, за да си позволят специалист по SEO оптимизация. В повечето случаи тази услуга е скъпа и нерентабилна за малкия бизнес. Друг вариант, в който може да Ви се наложи да се научите как се прави seo оптимизация, е ако стартирате бизнес и тепърва Ви предстои онлайн присъствие. В тези случаи предприемачът търси методи, как сам може да помогне за представянето на сайта си, без това да натежава на бюджета му.

Вие може да предприемете няколко прости стъпки, които ще ви помогнат за по-доброто позициониране. Те могат да бъдат синтезирани по следния начин:

  1. Определете думите, които искате да оптимизирате
  2. Използвайте текстов редактор за да създадете текст с добра структура и богато съдържание
  3. Оформете съдържанието, така, че да е приятно за четене
  4. Проверете текстовете си за правописни, граматически и пунктуационни грешки
  5. Добавете оразмерени изображения, които отговарят на съдържанието на сайта.
  6. Прехвърлете създаденото от Вас съдържание на сайта Ви.
  7. Разгледайте форуми и други сайтове, където се разглежда проблем, който може да бъде решен с Вашият продукт / услуга. (Ако те са се класирали на челни позиции, значи знаят как се прави seo оптимизация.)

След като изпълните стъпките по-горе ще си осигурите една по-добра структура на страницата, която оптимизирате. Така стигаме до момента, в който трябва да започнете да пишете текстовете си.

Как да структурирате текстовете си?

Преди да започнете да пишете текстовете трябва да знаете, че Google много държи на структурирането на текстовете. Това означава, че те трябва да бъдат добре подредени, с ясно дефинирани заглавия и параграфи. С други думи, не е добра идея да се изсипят 300 думи без никаква подредба, безразборно разделени с правописни и граматически грешки. За целта трябва да използвате текстов редактор. Ако не разполагате с такъв, ние силно Ви препоръчваме да използвате услугата на Google – Google Drive.

Структуриране на текст през Google Документи - Стъпка от методите Как се прави SEO оптимизация - за начинаещи.

Тази платформа Ви позволява да създавате документи и да ги запазвате в лично онлайн пространтсво. Използването на Drive не само ще улесни работата Ви, но и ще Ви помогне за по-доброто структуриране на текстовете. След бърза регистрация, ще имате достъп до всички инструменти на платформата, кито включват създаване на Документи, Таблици, Презентации и други.

Структуриране на страница с Google Документи

Google Документи не е приложение, което ще Ви покаже как се прави seo оптимизация, но е полезен инструмент, който може да Ви води, ако имате малки познания. Тук ще наблегнем на правенето на страница през текстовия редактор на Google Документи. Важно е да разделите текста си със заглавия и подзаглавия, след които да приложите параграф (нормален текст). Редакторът Ви позволява да направите това посредством падащо меню, където може да изберете вида на текста.

Чрез падащото меню, може да изберете, дали текста Ви да бъде заглавие, подзаглавие или обикновен текст. В допълнение има опция, която в реално време Ви показва структурата на заглавията и подзаглавията. Това е прозорецът в лявата страна на екрана. Хубавото на този редактор е, че във всеки момент може да затворите браузъра си и текстът ще се е запазил следващия път като влезете отново.

Няколко важни правила, как се прави SEO оптимизация като използвате редактора на Google Документи:

  • Текстът трябва да съдържа минимум 300 думи
  • Ключовата дума / израз трябва да присъства в едно или повече заглавия / подзаглавия (в зависимост от дължината на текста).
  • Ключовата дума / израз трябва да присъства в първия параграф на текста, който пишете
  • Опитайте се да разпределите използването на ключовата дума / израз в целия текст, но не прекалявайте с нея. Плътността на ключовите думи трябва да е между 0.5% и 5% на база целия текст
  • Използвайте оразмерени изображения и добавяйте към тях „Алтернативен текст
  • Използвайте връзки, които водят към Вашия сайт и други сайтове (гледайте да са по-известни)
  • НЕ използвайте една и съща ключова дума / фраза за няколко страници

За текст от 300 думи, използвайте ключовата си дума около 15 пъти, като гледайте да ги разпръснете в целия текст измежду заглавия и параграфи.

Оптимизиране на изображения

Ключово за представянето на сайта Ви е неговата производителност. Затова е важно да наблегнете на изображенията преди да ги качите в сайта си. Трудно е да Ви опишем как се прави SEO оптимизация на сайт с неоптимизирани изображения, затова го направете предварително. Добавете изображения, които са с по-малък размер (Не използвайте изображения, които са над 100 kb). Малките изображения се зареждат по-бързо и това подобрява скоростта на сайта ви. Старайте се да използвате авторски изображения (снимки направени от Вас), които разбира се изглеждат по-професионално. Накрая, но не на последно място добавете „Алтернативен текст

Добавяне на алтернативен текст в редактора за seo оптимизация.

Това се случва много лесно, като натиснете десен клавиш на изображението, което сте качили. След това натискате бутона „Алтернативен текст“ и пишете в полетата „Заглавие“ и „Описание“. Попълнтете полетата с релевантен текст, който съдържа Вашата ключова дума.

Оптимизиране на връзките

Добре е да добавите външни и вътрешни връзки. Това означава да добавите връзка към определени думи от текста. Това спомага за по-лесното обхождане на Вашия сайт и показва връзката му с останалата част от мрежата. Добавянето на връзка става след като маркирате желаната от вас дума, натиснете с десен клавиш върху нея и отидете на „Връзка“.

Забележка:

Никога не използвайте връзка към дума, която оптимизирате в текста си. Това ще навреди на оптимизацията Ви и най-вероятно ще оптимизирате по-добре конкурентен или нерелевантен сайт.

От съществено значение е изграждането на вътрешна и външна система от връзки. Това спомага за по-доброто разбиране на съдържанието на сайта ви от Google и съответно по-доброто позициониране в бъдещ план. Предвид последните насоки как се прави seo оптимизация, гледайте да обвързвате страниците на сайта си с връзки, които оптимизирате на самият сайт. Така изграждате по-солидна система от връзки с по-висока стойност за търсачките.

Например:

Ако сте оптимизирали категория „Обувки“ и в текста за оптимизация към тази категория сте споменали „Дрехи“, която е друга категория от Вашия сайт е добра да добавите връзка към категория Дрехи.


И тук важи правилото „Колкото повече, толкова повече!“ – Гледайте да създавате възможно повече съдържание, с възможно повече връзки между това съдържание.

Какво да включите в текстовете си?

Всеки SEO специалист е наясно, че в основата на доброто съдържание стои така нареченото „семантично ядро„, но тъй като вече уточнихме, че няма да говорим с термини, ще се опитаме да Ви обясним как сами да дефинирате съдържанието за текста Ви.

Дефиниране на ключови думи и семантично ядро.

Един съществен елемент от цялата оптимизация е самият текст, който трябва да фигурира в сайта Ви. Докато следвате стъпките как се прави seo оптимизация, трябва да имате предвид, че ще Ви трябва време за това. Както време за писане на авторски текстове, така и време докато Google започне да индексира страницата Ви. В този ред на мисли, времето е оръжието, с което трябва да се въоръжите, когато поемете по този път. Това разбира се не означава да оставите бизнеса си и да започнете да пишете текстове за него. Както споменахме по-горе тези текстове могат да се пишат през редактора на Google, който може да бъде отворен от всяко устройство и по всяко време. С други думи 30 минути вечерно време пред лаптопа или 20 минути преди да започнете дневната си рутина, не са толкова много.

Текстът, който трябва да напишете трябва да е релевантен. С други думи да има отношение със съдържанието на сайта и да има пряка връзка с думата / фразата, която оптимизирате. Текстът трябва да съдържа смисъл и да е полезен на читателя. Той трябва да е авторски и да не е копиран от чужди източници. За тази цел е добре да използвате инструменти, които ще Ви помогнат за това. Помислете за ключовата дума, която оптимизирате и разгледайте сходни такива. Направете списък с думи, които са свързани с ключовата и се опитайте да ги включите в текста. Това всъщност ще Ви даде и нови идеи за авторски текстове.

Ето няколко инструмента за подготовка на текста Ви:

Съдържание, съобразено с темата

За да за запомните как се прави SEO оптимизация трябва да се фокусирате към съдържанието. Както пояснихме, е добре да се придържате към минималната дължина на текста, която Google позиционира добре. Това са 300 думи свързани с ключовата дума, която е фокуса Ви. Помислете за съдържание, което детайлно описва продуктите или услугите, които предлагате. Наблегнете на преимуществата си и ги опишете подробно. Дайте основна информация, която не е ангажирана с много терминология и е написана на лесен за разбиране език, за да спечелите всички потенциални клиенти. Помислете за всички аспекти на текста:

  • Вкарайте няколко изречения от общ характер свързан с темата.
  • Опишете продукта / услугата си възможно по-детайлно
  • Наблегнете на преимуществата си
  • Изтъкнете ползите

Практичен съвет:

Информацията, която Ви е нужна, би била най-релевантна от Вас. Вие знаете най-добре какво продавате, какви са ползите от него и основните преимущества. Трябва просто да помислите как да го опишете в текст и да го структурирате правилно.

Съдържание съобразено с перспективата на клиента

Помислете как клиентът би Ви потърсил. Замислете се за ключовите думи, които той би използвал, за да намери Вашия бизнес. Вмъкнете тези думи и фрази в текстовете си и се постарайте да изглеждат като част от текста. Не се наемайте да ги прилагате, когато няма никакъв смисъл от тях, защото това ще навреди на SEO. Помислете как би потърсил Вашия бизнес или конкретен продукт / услуга от гамата Ви.

Практичен съвет:

Разгледайте текстовете на Вашите преки и косвени конкуренти. Напишете в Google заявките, по които искате да се класирате Вие. След това проверете текстовете, които са написали Вашите конкуренти и вземете примери за ключови думи, които са използвали. НЕ КОПИРАЙТЕ текстовете от тях, само вижте използваните от тях ключови думи. Проверете и инструмента за планиране на ключови думи, които споменахме по-горе.

Как да вкараме съдържанието в сайта си?

Ако вече разполагате с оптимизирано съдържание трябва да разберете как се прави seo оптимизация като го вкарате и в сайта. Едва тогава то ще бъде готово да се индексира. Това изцяло зависи от типа на сайта, който използвате. Замислете се, кой е правил сайта Ви и каква информация Ви е дал за него. Дали имате възможност да редактирате съдържанието и ако да, дали са Ви изпратени инструкции как се прави. Това ще Ви помогне да определите, по какъв начин да процедирате от сега нататък. Ако Вие сте си направили сайта, то това е най-добрият вариант, защото ще знаете как да сложите информацията на сайта си. Ако не, то вероятно ще трябва да направите една от следните стъпки:

Вкарване на съдържание в сайт с административен панел

Сайтовете с административен панел позволяват управление на съдържанието през линк на сайта, който е достъпен само за администратори. Предвид, че близо 80% от сайтовете в интернет се управляват от тези платформи най-вероятно Вашият случай е такъв. Попитайте човека, който е направил уеб сайта Ви, каква е вашата система за управление на данни за сайта Ви. Той ще Ви каже каква е тя и как може да влезете в нея. Популярни системи за управление на съдържанието са WordPress (близо 62% от всички CMS системи), Drupal, Joomla, Shopify, Presta Shop и други.

В зависимост от системата, която използва сайта Ви има различни подходи, но те са доста сходни. Трябва да намерите менюто от което създавате страници и да натиснете бутона „Създаване на страница“. От там ще бъдете препратени към текстов редактор, където да въведете съдържанието си. Копирайте вече изготвеното съдържание от Google Документа с простата команда „Copy – Paste“. Това ще запази форматирането, което сте изготвили до момента, както и връзките и натиснете бутона „Публикувай“ – Това е! Докато се учите как се прави seo оптимизация, може да използвате Google Документи, но в бъдеще, ще си спестите работа, ако го правите директно в редактора на сайта си.

Публикуване на оптимизирана страница в WordPress

Сега остава да направите тази страница част от сайта си или да я обвържете към основното меню. Това в общия случай се случва от панелът в ляво -> Външен вид -> Менюта. Има много други допълнителни неща, които може да направите, за да подобрите представянето на страницата си, но не забравяйте, че тук засягаме единствено и само част от целия процес. Тази част, която може сами да свършите без особени знания и умения в тази сфера.

Вкарване на съдържание в сайт, изграден на HTML

Това е крайно рядко явление, защото по дефиниция тези сайтове са по-скъпи и предвид, че се целим към бюджетно ориентирано решение, най-вероятно е да не се сблъскате с това. HTML сайтовете изискват поддръжка, което респективно означава, че определен човек е отговорен за управление на съдържанието им. Предвид, че сайта е Ваш, може да се свържете с този човек и да му изпратите връзката към документа, който сте създали в Google Документи. Той от своя страна би следвало да добави съдържанието и да го свърже подобаващо с останалата част на сайта.

Ако разполагате с остарял сайт, който е изграден на HTML и нямате човек, който да го поддържа, можем да Ви предложим израбока на сайт с административен панел, който да приложите всички стъпки по-горе. Да поддържате сами HTML сайт не е невъзможно, но на практика трябва да научите няколко програмни езика, за да го прилагате правилно.

Как се прави SEO оптимизация чрез външни връзки?

Съдържанието само по себе си е добро начало, но има още нещо, което може да направите сами, за да подобрите позиционирането си. Стъпките, които трябва да предприемете докато разбирате как се прави SEO оптимизация са много. Едно от нещата, които може сами да направите е да разпространите това съдържание. Важно е, то да не е показано само на сайта Ви. Пробвайте да го покажете пред широка публика. Опитайте се да определите форуми и сайтове, където Вашата информация може да бъде полезна. Публикувайте връзката към страницата Ви в тези директории и обяснете, защо е важно да посетят линка.

Пример

Във форумът на BG MAMA обсъждат дрехи за бременни, а вие продавате такива. Споделете линка към Вашия сайт в този формум, за да могат хората, които имат интерес към дрехи за бременни да влязат и да проверят. Тази връзка ще си остане там и това ще се отчете от Google. В допълнение, може да публикувате страницата си в социалните мрежи или други интернет директории.

Изграждането на подобен тип връзки носят множество ползи. На първо място насочват правилно таргетирани хора към сайта Ви. Това означава, че вероятността те да се възползват от услугата Ви е много по-голяма, отколкото ако просто публикувате страницата си в някое произволно интернет пространство. На второ място е фактът, че тези връзки се проследяват от търсачките и колкото повече рационални връзки имате в чужди интернет сайтове, толкова по-добре се класира и сайта Ви. На трето място, по този начин осигурявате директен трафик към сайта Ви и тук пак важи правилото „Колкото повече, толкова повече“. Google харесва, когато сайтът е с висока посещаемост, това се отразява положително на класацията му в резултатите от търсенето.

Заключение

Трябват ви множесто познания, за да разберете как се прави SEO оптимизация и да достигнете до първите позиции в резултатите на Google. Както споменахме по-горе, тази статия няма да Ви изстреля на челна позиция в търсачките, но със сигурност може да Ви изведе на предни позиции, пред Вашите конкуренти, които нямат такава.

Както виждате дори само тази част от оптимизацията е доста трудоемка и изисква време. Не се стряскайте, когато фирмите за дигитален маркетинг Ви кажат висока сума, която трябва да плащате всеки месец. Това което обсъдихме в тази статия е една много малка част от всичко, което правят. В доплнение:

  • Те допълнително подобряват производителността на сайта, правят замервания и усъвършенстват представянето му.
  • Добавят допълнителни програми, които оптимизират кода на сайта Ви и увеличават скоростта му.
  • Оптимизират изображенията, с които работят на по-дълбоко ниво от това, за което говорихме по-горе.
  • Използват професионални коппирайтъри (хората, които пишат текстове), които знаят какво правят и как да структурират текстовете.
  • Грижат се сайта да е възможно най-видим в резултатите от търсенето посредством мета заглавия и мета описания и специални настройки за видимостта на самия сайт.
  • Добавят система за отдалечен достъп до ресурсите, което подобрява скоростта му за потребители, които са далеч от Вашата страна (Такива са например Google)
  • Осъществяват мониторинг посредством инструменти за следене на трафика като Google Analytics и Google Search Console

Тези дейности и още много са част от сложния и комплексен процес за оптимизацията на сайт. Не се отчайвайте, защото тази статия ще Ви помогне да подобрите позициите си. Същевременно не се страхувайте да спестите средства и да инвестирате в професионална SEO оптимизация. Това е дългосрочна инвестиция, която се характеризира с висока възвръщаемост и много ползи.


Препоръчани статии