Дигитален офис
Zoom, Skype, Meets и др.
Мобилен телефон
+359877400807
Административен e-mail
[email protected]

Как да си направим сайт?

Как да си направим сайт

Сайтовете никога не са били толкова важни за бизнеса, колкото сега. В съвременната бизнес среда всеки бизнес трябва да притежава сайт, за да достъпи до голямата аудитория на уеб пространството. Тук ще Ви разкрием няколко практики, които са неразделна част от изработката на сайт. Ще Ви покажем няколко успешни стъпки как да си направим сайт. За целта сме разделили материала на няколко отделни сегмента:

Какво е уеб сайт?

Уеб сайтът е пространство в интернет, което е достъпно за всички и има различни приложения. Това може да е просто фирмен уеб сайт, социална мрежа, сайт за резервации/обяви и други. Всеки тип уеб сайт изпълнява различни задачи и в зависимост от предназначението си. Общото между всички сайтове е, че са достъпни през техния адрес (URL) и заемат дадено пространство в мрежата. За да вникнем в стъпките, показващи как се прави сайт, трябва предварително да знаем няколко основни неща.

Какво трябва да направя преди да започна с изработката?

Често младите предприемачи си задават въпроса “Как да си направя сайт?”, но отговорът е комплексен. Много преди да постигнем финалния резултат с готов сайт и добър трафик, следва да преминем през няколко задължителни стъпки. Първа основна: преди изобщо да започнем да мислим за структура и съдържание – трябва да изберем името, с което да представим бизнеса си в интернет. Това е адресът, където сайтът ни ще бъде достъпен – URL адрес. Подходящият му избор може да гарантира лесната асоциация с бранда Ви.

Нека дадем пример с измислен бранд. Ако бизнесът Ви се казва „MyBusiness“ и искате да си направите сайт с името MyBusiness.com, то най-вероятно това име вече ще е заето. Това име (или целият адрес) в онлайн средите се нарича „домейн“ и може да бъде проверено за наличност при всеки доставчик на хостинг услуги.

След като сте наясно с името на сайта Ви, може да започнете да визуализирате структурата си. Помислете колко страници са Ви нужни в сайта и какво ще се съдържа на тях. Каква информация ще представите за бизнеса си, какво ще Ви е необходимо като функционалност (модул за електронна търговия, модул за резервации и др.).
Може дори да си направите една чернова в текстов редактор. Опишете какво искате да се съдържа в сайта и как да бъде разпределено – като стъпки от менюто за достъпване.
След като сте готови с това, може да подходите към покупката на хостинг и домейн.

Какво е домейн?

Стъпка в процеса как да си направим сайт - Какво е домейн

Както вече уточнихме, домейнът е името на сайта, през което той ще бъде достъпван в интернет пространството. В нашият случай, това е a-design.bg и това име отговаря на нашата марка. При много търговци може да се наложи в това име да бъдат добавяни тирета (защото други символи не са позволени). Така се намира свободен домейн, който максимално да отговаря на самия бранд. Този сценарий има три възможности:

  • Да добавите тире между думите (Например a-design);
  • Да добавите тире за географски код (Например adesign-varna);
  • Да използвате тирето, за да закупите по-евтин домейн като същевременно запазите структурата с bg (Например adesign – bg . com)

Цените на домейните варират спрямо мястото, от където се закупуват и разширението, което искате в самия домейн. Например, платформи като GoDaddy предлагат оферти на примамливо ниски цени, но нямат домейни като .bg и искат няколко допълнителни настройки (насочване на DNS адреси), които за човек без никакъв опит, могат да създадат объркване.

От другата страна, стоят хостинг компаниите, предлогащи комплексни решения за домейн и хостинг. Чрез тях отпада нуждата да се изгражда връзка между двата компонента. Цените им са по-високи, но включват и сумата по управлението на домейните и няма нужда от допълнителни настройки. Най-известните такива компании в България са Superhosting и ICN.
Ако все пак искате да проверите дали домейнът Ви е свободен, може да го направите с нашия инструмент “Домейн валидатор”. Само напишете името на сайта, който искате, и ще получите отговор дали е свободно.

Какво е хостинг?

Какво е хостинг, част от статията "Как да си направим сайт"

Ако до момента обяснихме какво е името на сайта, сега трябва да поговорим какво е съдържанието му и къде ще се намира то. За тази цел използваме термина “хостинг”. Хостингът е изнасянето на физически сървъри в дигитално пространство. На практика, ползването на хостинг е като използването на даден компютър с отворена публична мрежа (до който всеки може да достъпи). Това пространство е нужно, за да инсталираме нашия уеб сайт и да сложим съдържанието по него.

Най-често тези хотинги се управляват през такаа наречените cPanel-и, които могат да осигурят управление чрез потребителски интерфейс. От тях могат да се инсталират вторични системи (като WordPress и други) за управление на съдържанието.

Важно е след като се вземе хостинг, домейнът да бъде насочен към този хостинг, за да може информацията от сайта да бъде достъпена през вече избраното име на сайта (domain).

Популярните хостинг доставчици в България бяха споменати в предходната част. При избор между Superhosting и ICN, трябва да имате някои неща предвид. ICN не предлагат лесно модифициране на PHP версията на системата и управление на ресурсите. Това може да доведе до по-честа кореспонденция с тях по повод промяна на PHP версията на някой домейн в хостинга Ви.
Ако решите да се възползвате от външни доставчици, най-популярни сред тях са Blue Host, Hostgator и Hostinger. От наблюдения от първо лице, между Blue Host и Hostinger, бихме Ви препоръчали Blue Host. Те предлагат добри пакети и добър вътрешен interface, съответно по-лесна навигация при работа.

Какво е система за управление на съдържанието?

За да знаем как да си направим сайт, трябва да знаем как да управляваме съдържанието по него. По-горе споменахме няколко пъти “Система за управление на съдържанието”. Ще ги наричаме за по-кратко CMS системи (Content Management System). Тези системи позволяват да модифицирате съдържанието на сайта си посредством потребителски интерфейс (административен панел). Това са платформи като WordPress, OpenCart, Magento, Drupal, Joomla и други. Те се инсталират на Вашия хостинг през cPanel-а и при наличие на такава инсталация в комбинация с хостинг и домейн, то вече имате уеб сайт.

Тези системи предлагат много функционалности в графична среда, лесна промяна на изображения и текстове по сайта, способност за управление на поръчки в онлайн магазина и други. Те могат да бъдат широко модифицирани спрямо индивидуалните нужди на потребителя. Такива системи могат да служат за складови софтуери, резервационни модули и т.н. Например, ако сайтът Ви е за къща за гости – може да бъде добавена система и календар за резервациии; ако сайтът Ви е дентална практика – насрочване на час, ако имате сайт за автомобилни обяви – публикуване на обяви.

Най-разпространената CMS система е WordPress, която заема дял от 62% от всички CMS системи. Популярността на WordPress се дължи на нейната мултифункционалност и лесна модификация. Това се постига от допълнителния софтуер към системата – така наречените „разширения“/“приставки“ или plug-in-и. Системата позволява от създаването на сайт за адвокатска кантора с форма за резервация, до онлайн магазин с хиляди артикули и подробни статистически данни за продажбите им. Тя е с отворен код, което означава, че много програмисти могат да правят все по-нови и по-различни функции за нея, които се правят изцяло по нуждите на потребителите.

Как да си направим сайт, ако нямаме опит?

Правенето на сайт без никакъв опит е трудно начинание, особено ако искате този сайт да бъде успешен. Същевременно съществуват инструменти, които се предлагат от хостинг компаниите, наречени “Сайт билдъри”, които помагат много лесно да изградите Вашата първоначална визия. Тези сайтове са удачни за хора, които имат добра компютърна грамотност и не се изискват познания в сферата на уеб дизайна.

Важно е да уточним, че ако търсите добро позициониране в търсачките, голям трафик през сайта си, адекватни онлайн реклами и др. – тези сайтове не са най-добрият избор. В повечето случаи – те са сложни за разбиране от тъсещите машини като Google, Yahoo, Bing и др. и ако искате да се появявите на челни позиции при търсене, то това не е правилният избор.

Сайт билдърът представлява инструмент, в който нареждате сайта си все едно си рисувате съдържанието му. Те са изключително потребителски настроени и могат да се използват от масовата част от хората. Не трябват обучения, през които да се минава, за да може да работите с тях, а вместо това те са интуитивни и лесни за работа.

Положителни страни

  • Много лесни за работа
  • Не изискват опит и много компютърни познания

Отрицателни страни

  • В повечето случаи това са платени инструменти, за които се плаща на месечна база
  • Неподходящи за оптимизация (Трудно се индексират от Google, Yahoo, Bing и др.)
  • Неподходящи за интеграция с външни системи
  • Неподходящи за рекламни онлайн кампании

Обобщение на изложеното

Ако постоянно Ви се върти в съзнанието мисълта “Как да си направя сайт?”, то трябва да имате няколко основни неща предвид. Всеки уеб сайт е съвкупност от съдържание, което се помещава на определено виртуално пространство и може да бъде достъпено през определен адрес. Виртуалното пространство се нарича хостинг, а адресът се казва домейн. За създаването на активен уеб сайт, трябва да притежавате и двете. Има национални и международни фирми, които предлагат и двете и всеки от двата варианта си има своите плюсове и минуси.
Преди да започнете да работите по Вашия уеб сайт е хубаво да определите какво ще съдържа той, какво искате да има като функции и как искате да бъде структуриран.

Ако решите да не използвате услугите на агенция, която да направи професионален уеб дизайн, може да се доверите на собствените си възможности като използвате сайт билдър. Сайт билдърът е софтуерно решение, което се предлага от хостинг компаниите и по принцип се плаща месечно за него. Той може да Ви помогне да изградите уеб сайта си, дори и да нямате никакъв опит, но е хубаво преди да използвате сайт билдър да се запитате за дългосрочните си цели.

Сайт билдърите не са подходящи за големи бизнеси, защото трудно се оптимизират и онлайн рекламата при тях е по-неефективна, заради трудната интеграция с външни платформи (Facebook, Google Ads и други).
Ако все пак проектът Ви е изключително малък, без опция за бъдещо развитие, то тогава, това е най-правилното решение за Вас. Сайт билдърите позволяват лесно управление на цялото съдържание, без да е нужен опит и висока компютърна грамотност